Hoppa till huvudinnehåll

Lösningsyta i färdiga utmaningar

Nu har vi ändrat i flera av de färdiga utmaningarna som ingår i Diamant-materialet, så att lösningsyta används där det är lämpligt.

Detta påverkar följande färdiga utmaningar:

  • Diamant: AUn4 - Negativa tal
  • Diamant: MAr4 - Areaberäkning
  • Diamant: MAr5 - Enkel begränsningsarea
  • Diamant: MAr6 - Cirkelområdets area
  • Diamant: MAr7 - Begränsningsarea
  • Diamant: MVo4 - Enkel volymberäkning
  • Diamant: MVo5 - Volymberäkning 1
  • Diamant: MVo6 - Volymberäkning 2
  • Diamant: RP4 - Procenträkning
  • Diamant: RP5 - Procent, problemlösning
  • Diamant: RP6 - Förändringsfaktor
  • Diamant: RP7 - Ränta
  • Diamant: SA2 - Kombinatorik
  • Diamant: SA3 - Grundläggande sannolikhet
  • Diamant: SA4 - Experimentell sannolikhet
  • Diamant: SA5 - Sannolikhet
  • Diamant: STl1 - Grundläggande lägesmått
  • Diamant: STl2 - Lägesmått
  • Diamant: TAe1 - Enkla ekvationer
  • Diamant: TAu2 - Uttrycks värde
  • Diamant: TAu3 - Förenkling av uttryck
  • Diamant: AS1 - Skriftlig addition (med lösningsyta) -- var tidigare "utan uppställning"
  • Diamant: AS2 - Skriftlig subtraktion (med lösningsyta) -- var tidigare "utan uppställning"
  • Diamant: AS3 - Addition och subtraktion, textuppgifter (med lösningsyta) -- var tidigare "utan uppställning"
  • Diamant: AS4 - Skriftlig multiplikation (med lösningsyta) -- var tidigare "utan uppställning"
  • Diamant: AS5 - Skriftlig division (med lösningsyta) -- var tidigare "utan uppställning"
  • Diamant: AS6 - Multiplikation och division, textuppgifter (med lösningsyta) -- var tidigare "utan uppställning"
  • Diamant: AS7 - Skriftlig multiplikation, flersiffriga faktorer (med lösningsyta) -- var tidigare "utan uppställning"
  • Diamant: AS8 - Skriftlig division, tvåsiffrig nämnare (med lösningsyta) -- var tidigare "utan uppställning"
  • Diamant: AS9 - Skriftlig addition och subtraktion, tal i decimalform (med lösningsyta) -- var tidigare "utan uppställning"
  • Diamant: AS10 - Skriftlig multiplikation, tal i decimalform (med lösningsyta) -- var tidigare "utan uppställning"
  • Diamant: AS11 - Skriftlig division, tal i decimalform (med lösningsyta) -- var tidigare "utan uppställning"

Ändring av uppgifter med π

Vi har gjort ändringar i de uppgifter där man räknar med π, som till exempel uppgifter där man räknar ut en cirkels area eller volymen av en cylinder. Nu anges det i uppgifterna vilket värde som ska användas som närmevärde för π, och när det är relevant står det även hur man ska avrunda svaret. Vi har också sänkt antalet frågor per repetition i de flesta av de här uppgifterna.

AI-hjälp från Nompbot

Nu kan du låta dina elever få ledtrådar av AI när de gör uppdrag och utmaningar.

Du ställer in på varje uppdrag eller utmaning om eleverna ska ha tillgång till ledtrådar.

Så här funkar det för eleven

För eleven visas en knapp nere till vänster så här:

Om eleven tycker att frågan är svår så kan hen klicka på knappen för att få en ledtråd. Då kan det se ut så här:

Eleven kan klicka på "Nästa" för att få fler ledtrådar. För varje fråga går det att få upp till tre ledtrådar sammanlagt.

Ledtrådarna är genererade av AI och kan därmed emellanåt bli lite missvisande men för det mesta är det väldigt bra och hjälpsamt innehåll.

Nompbot i uppdrag

På ett uppdrag kryssar du i den här kryssrutan om du vill att eleverna ska få tillgång till Nompbot:

Nompbot i utmaningar

På en utmaning kryssar du i den här kryssrutan om du vill att eleverna ska få tillgång till Nompbot:

Demonstration

Här visar Marianne hur detta fungerar:

Uppgifter med uppskattning av antal och med poängtavla

Vi har lagt till 9 nya Nomp-uppgifter på nivåerna från 1H till och med 4G. Saknar du några uppgifter på Nomp? Mejla oss i så fall på info@nomp.se!

Uppgifterna handlar denna gång om:

  • Räkna och uppnå poäng på en poängtavla
  • Uppskattning av antal

Räkna och uppnå poäng på en poängtavla

Här finns det frågor där man ska räkna ihop poäng på en poängtavla, och frågor där man ska sätta ut bollar på en interaktiv poängtavla för att uppnå en viss summa.

Uppskattning av antal

Lösningsyta tillgänglig på ännu fler uppgifter

Vi hoppas att du och dina elever gillar lösningsytan! Kom ihåg att om du vill att dina elever ska ha tillgång till lösningsytan så behöver du ställa in det på dina uppdrag och utmaningar.

Nu har vi lagt till stöd för lösningsytan på över 150 uppgifter till.

Saknar du inställningen för lösningsytan på någon uppgift där du skulle vilja ha den? Mejla gärna till oss i så fall! Som vanligt är mejladressen info@nomp.se.

Träna inför nationella proven för årskurs 3

Det är mindre än en månad kvar till NP för årskurs 3! Nu finns det 6 nya färdiga utmaningar som du kan använda för att utvärdera och träna dina elever i årskurs 3 inför de nationella proven!

Även dessa utmaningar har tagits fram exklusivt för Nomp av Annika Macklin, prisbelönt speciallärare i matematik.

De nya utmaningarna är:

  • Öva inför nationella prov åk 3 delprov B (8 frågor)
  • Öva inför nationella prov åk 3 delprov C (14 frågor)
  • Öva inför nationella prov åk 3 delprov D (8 frågor)
  • Öva inför nationella prov åk 3 delprov E (11 frågor)
  • Öva inför nationella prov åk 3 delprov F (16 frågor)
  • Öva inför nationella prov åk 3 delprov G (25 frågor)

Vill du ha fler varianter av utmaningar för NP?

Nyligen lade vi till en funktion som gör att du kan generera egna varianter av färdiga utmaningar. På så sätt kan du snabbt och enkelt skapa hur många varianter av NP-utmaningarna som du vill! Här kan du läsa mer om detta.

Så här kan du använda de färdiga utmaningarna inför NP

Du hittar de nya utmaningarna under "Utmaningar" > "Färdiga utmaningar". Använd innehållsfiltret och/eller årskursfiltret för att hitta dem snabbare!

Klicka på namnet för den utmaning du vill använda. Du får möjlighet att undersöka innehållet i utmaningen, och när du är redo klickar du på "Skapa utmaning".

Sedan väljer du vilka elever som ska få utmaningen, och på sista fliken gör du de inställningar du vill ha för utmaningen.

Här kan du läsa mer om färdiga utmaningar och uppföljning av utmaningar:

När dina elever har genomfört utmaningen så kan du enkelt skapa individualiserade uppdrag där varje elev får träna på just det som hen hade problem med! Här kan du se hur detta går till.

Årskurs 6 och 9 då?

För årskurs 6 finns det redan färdiga utmaningar som du kan använda med dina elever. Du kan läsa mer om dessa här.

Vad gäller årskurs 9 så är arbetet påbörjat och färdiga utmaningar för NP årskurs 9 kommer så småningom.

Lösningsyta tillgänglig på fler uppgifter

Har du och dina elever provat lösningsytan än? Om du vill att dina elever ska ha tillgång till lösningsytan så behöver du ställa in det på dina uppdrag och utmaningar. Det är inte alla uppgifter där detta finns tillgängligt. Nu har vi lagt till stöd för lösningsytan på över 140 uppgifter till.

Saknar du inställningen för lösningsytan på någon uppgift där du skulle vilja ha den? Mejla gärna till oss i så fall! Som vanligt är mejladressen info@nomp.se.

16 nya önske-uppgifter

Vi har lagt till 16 nya Nomp-uppgifter som önskats av våra användare. De nya uppgifterna finns på nivåerna från 1C till och med 3C. Saknar du några uppgifter på Nomp? Mejla oss i så fall på info@nomp.se!

Uppgifterna handlar denna gång om:

  • Uttryck
  • Problemlösning
  • Addition på båda sidor med summa
  • Addition och subtraktion upp till 10
  • Addition och subtraktion utan övergång
  • Enheter

Uttryck

Problemlösning

Addition på båda sidor med summa

Addition och subtraktion upp till 10

Addition och subtraktion utan övergång

Enheter

Skriva och rita in lösningar

Nu kan du låta dina elever skriva och rita in sina lösningar när de gör utmaningar och uppdrag. För utmaningar kan du se och spela upp elevens redovisningar för att se hur de tänkt.

Lösningsytan finns som ett metodstöd för uppgifter som är lite svårare och kräver anteckningar eller uträkningar i steg. Du kan välja metodstödet "Lösningsyta" som en inställning när du skapar uppdrag eller utmaningar till dina elever.

Så här funkar det för eleven

I elevdelen ser lösningsytan ut så här:

Det finns en stor yta där eleven kan rita med penna och skriva med skärmtangentbordet eller med vanligt tangentbord.

Uppe till vänster finns det verktyg för att växla mellan penna, rak linje, sudd eller inmatning med tangentbord. Det går också att ändra tjocklek på pennan.

Uppe till höger finns det verktyg för att ångra eller göra om, för att börja om, för att zooma och för att förflytta sig i ytan om den är inzoomad.

Med hjälp av lasso-verktyget kan eleven enkelt ringa in sitt svar i lösningsytan, så överförs det till inmatningsrutan i uppgiften. Det är inte bara siffror som förs över, utan det kan till exempel vara ett tal med efterföljande enhet, bråktal eller hela uttryck.

Det går också bra att själv skriva in svaret i inmatningsrutan.

Hitta uppgifter

Du kan hitta uppgifter som stöder lösningsyta som tillval genom att filtrera på "Stöd" > "Metodstöd" > "Lösningsyta":

Just nu är det över 350 olika uppgifter som stöder lösningsytan som tillval.

Lösningsyta i utmaning

När du lägger till frågor i en utmaning kan du välja lösningsytan så här (om uppgiften stöder det):

Om uppgiften kommer visas för eleven med lösningsyta, så står texten "(med lösningsyta)" nedanför frågan. När eleven gör utmaningen så kommer lösningsytan visas för eleven direkt, och frågan kommer anses vara ofullständigt besvarad om eleven inte skrivit eller ritat något i den.

Om du ställer in "Varna eleverna vid ofullständigt svar" i de avancerade inställningarna på utmaningen kommer eleverna att få en påminnelse om att svaren behöver vara fullständiga, vilket inkluderar lösningsytan.

Lösningsyta i utmaningsuppföljningen

I uppföljningen för utmaningar kan du se vad eleven gjort i lösningsytan på alla ställen där du kan se elevens svar, som till exempel genom att klicka på en ruta i "Resultat"-fliken.

Du kan spela upp elevens arbete genom att klicka på uppspelningsknappen.

Tänk också på att du kan visa elevens svar i helskärm genom att klicka på helskärmsknappen.

Lösningsyta i uppdrag

När du gör ett uppdrag kan du ställa in på sista fliken ("Inställningar") att eleverna ska ha tillgång till lösningsytan.

För ett uppdrag behöver eleven inte använda lösningsytan, utan den finns tillgänglig bara som ett stöd. Eleven behöver klicka på knappen med pennan för att ta fram lösningsytan.

Innehållet i lösningsytan sparas inte för uppdrag, utan bara för utmaningar.

Bildstöd och lösningsyta

Många uppgifter där det finns möjlighet att välja till extra bildstöd, har också stöd för lösningsyta. På sådana uppgifter kan du välja att ha både extra bildstöd och lösningsyta.

Demonstration

Här visar Marianne hur detta fungerar: